Meest gestelde vragen
Hoe installeer ik een download programma? +

De instructies voor het installeren van een download programma kunt u vinden bij Downloaden -> Productdocumenten.

Geluidsbestanden worden niet afgespeeld. +

Verklaring
De geluidsbestanden in de programma's van Escape Educatief zijn MP3 bestanden. De programma?s roepen de Windows Media Player op de achtergrond aan om geluid af te spelen.

Oplossing
Controleer of op uw computer Windows Media-player is geïnstalleerd en of dit de standaardapplicatie is om MP3 bestanden mee af te spelen. Klik met de rechter muisknop op een bestand in mp3 formaat, kies 'Openen met', kies Windows Media Player en zorg dat het vakje "Dit type bestand altijd met dit programma openen" staat aangevinkt.

Virusscanner blokkeert programma +

Het is mogelijk dat u een melding krijgt bij installatie van een programma van uw virusscanner dat er een virus is gedetecteerd. De meeste virusscanners vragen dan of u het programma in quarantaine wilt zetten of toch wilt accepteren (ignore).
U kunt hier veilig kiezen voor programma accepteren of toestaan. Deze melding komt nl. voor als er nieuwe updates hebben plaatsgevonden, zowel bij onze programma's als bij de virusscanners (zoals bijv. AVG). De groep virusscanners heeft dan nog niet het programma van Escape als veilig in zijn database staan.

Nadere uitleg
De beveiliging gebruikt versleuteling van een deel van de programmatuur. Dit is om te voorkomen dat een programma wordt gekraakt of kan worden aangetast door een virus. Er zijn anti-virus scanners die deze versleuteling (te) snel zien als een mogelijk virus. De achterliggende reden is dat hackers doorgaans ook versleuteling gebruiken voor het verbergen van hun intenties. Omdat een anti-virus scanner snel wil werken, kunnen ze onmogelijk een echt goede controle uitvoeren. Er wordt een vrij ruwe inschatting gemaakt van de risico's met als gevolg voor de eindgebruiker dat er een valse melding verschijnt. De eindgebruiker kan het bestand waar de melding op wordt gegeven naar de anti-virus producent sturen en vragen deze te analyseren. Een meer uitgebreidere scan zal aantonen dat het om een geheel veilig en legitiem programma gaat. De kenmerken worden dan aan de database toegevoegd van geteste en veilige programma's, waarna de gebruiker na een update van de anti-virus programmatuur niet langer een waarschuwing zal krijgen. Een alternatief is om het programma in de uitzonderingslijst te zetten van de anti-virus programma. Ook dan kan men gewoon veilig werken met het programma. Men kan op www.virustotal.com het bewuste bestand dat de valse melding geeft laten scannen (exe uploaden). De gebruiker zal dan zien dat vrijwel alle bekende gangbare scanners het programma wel accepteren en dat er slechts een enkele anti-virus scanner zal zijn die onterecht alarm slaat.

Inloggen op EscapeWeb lukt niet +

Als je niet kunt inloggen, controleer dan even een paar dingen:

Vrij logisch, maar je weet maar nooit:
staat de CapsLock niet aan bij het invoeren van het wachtwoord? Dit is hoofdlettergevoelig.

De cookies staan waarschijnlijk UIT in je Internetbrowser. Die kun je aanzetten en wel op de volgende manier:

Ga in het menu naar Extra

Kies helemaal onderaan voor Internetopties  -> Privacy  -> Normaal-Hoog. Als deze op Hoog of op Cookies blokkeren staat, dan kun je niet inloggen

Als dit nog niet werkt, klik dan binnen hetzelfde scherm op de knop Geavanceerd. Als er een vinkje staat bij Automatische cookieverwerking opheffen, haal dit dan weg.

Bestellen in webwinkel lukt niet +

Om een bestelling te kunnen plaatsen moeten de cookies ingeschakeld zijn.
Wanneer u problemen ondervindt met firefox of opera, kunt u het beste gebruik maken van internet explorer of chrome.

Wanneer het nog niet lukt kunt u uiteraard altijd per mail, info@escape-educatief.nl of telefonisch (0165-599 478) bestellen.

Beeldscherminstellingen voor EscapeWeb +

Wanneer u constant moet scrollen om de pagina goed in beeld te krijgen dan ligt dit aan de beeldscherminstellingen op de computer.

Bij instellingen/configuratie/persoonlijke instellingen/beeldscherminstellingen, kunt u kiezen uit 96 dpi (normaal) en 120 dpi (groot). U moet hier kiezen voor 96 dpi (normaal 100%) In Windows 7 en 8 is het de optie 'kleiner'.
Wanneer u graag een pagina of document groter op uw beeldscherm wilt hebben, dan kunt u dit rechts onderin op uw beeldscherm aanpassen met de percentages.

Docentenmodule 2.0: klassen en leerlingen koppelen +

Bij 'downloads' kunt u (wanneer u bent ingelogd) de handleiding downloaden om leerlingen (klassen) te koppelen aan een programma (let op: alleen netwerkversie) en op de juiste wijze scorebestanden aan te maken. Klik hier.

Netwerkversie: pad naar programma opgeven +

Wij adviseren om geen UNC paden te gebruiken maar in plaats hiervan een drive mapping (vast path) te gebruiken.

Ik kan het wachtwoord van de docentenmodule niet wijzigen +

Download de patch voor de DocentenModule2.0 (versie 2).
Hiermee wordt het probleem opgelost van het niet kunnen wijzigen van een wachtwoord in de inlogmodule (bijv. van de supervisor).

U gaat rechts bovenin naar 'Downloads' - 'Updates' - 'Docentenmodule 2.0 patch (versie 2)'.

Productsleutel ingevoerd: programma loopt niet door +

U heeft een programma geinstalleerd en vervolgens de bijgeleverde productsleutel correct ingevuld. Vervolgens gaat uw computer verbinding maken met internet. U wacht even maar er lijkt verder niets te gebeuren, het valideren van de productsleutel via het internet loopt niet door.

Oplossing: hoogst waarschijnlijk ligt dit aan de firewall van uw computer. We adviseren om even de firewall uit te schakelen en het opnieuw te proberen. Daarna kunt u het Escape programma in de Firewall op de lijst toevoegen bij toegestane programma's.

Indien u na deze stappen toch nog problemen ondervindt met het valideren met de productsleutel, stuurt u dan een email naar info@escape-educatief.nl met daarin uw productsleutel vermeld en het verzoek om deze op manual te zetten vanwege problemen met het valideren.

Copyminder foutmelding bij opstarten programma +

Wanneer u bij het opstarten van een stand-alone programma een foutmelding krijgt, soortgelijk als hieronder vermeld dan kunt u een copyminderupgrade uitvoeren. Deze vindt u bij de rubriek 'Downloads'.

Error automatically downloading new CopyMinder protection file.
Solution: Please check your Internet connection.

This error can also occur if all the following is true:
- Your existing .cm protection file is release 36 or earlier.
- Your program is protected to require release 37 or later.
- The .cm file has not been used before.

Kan geen nieuwe leerling in een standalone programma aanmaken +

Windows 7 en 8  heeft een aantal beveiligingen toegevoegd aan het besturingssysteem waardoor programma’s soms niet goed werken. Programma’s die geïnstalleerd worden in de mappen C:\Program files of C:\Program files (x86) hebben vaak geen schrijfrechten. Dit betekent dat u geen nieuwe gebruiker kunt aanmaken en dat er geen scores kunnen worden opgeslagen.
Ga naar downloads/FAQ documenten/Leesrechtenprobleem in Windows7.

Installeren programma op een W 7 en 8 computer +

Windows 7 en 8  heeft een aantal beveiligingen toegevoegd aan het besturingssysteem waardoor allerlei programma’s soms niet lijken te werken. Programma’s die geïnstalleerd worden in de mappen C:\Program files of C:\Program files (x86) hebben vaak geen schrijfrechten.  Meer informatie hierover vindt u bij Downloads/FAQdocumenten/Leesrechtenprobleem in Windows 7 en 8.

Beeldscherminstellingen voor Escape programma's +

Om de programma's van Escape goed te kunnen gebruiken moet de tekengrootte op normaal staan, 96 DPI.

U kunt met de rechtermuisknop op uw bureaublad de persoonlijke voorkeur aanpassen.
Beeldscherm: Normaal of bij Windows 7-8: kleiner 100%